Belgium: Muslim Executive subsidies

The Belgian Muslim Executive had gotten about 6.3 million euro since its establishment in 1999, which comes out to 644,000 euro a year. This according to Justice Minister Jo Vandeurzen today in the parliament justice committee.

The Muslim Executive, the representative body of Muslims in Belgium, is now dead. Several weeks ago the executive couldn't be put together and there are several different judicial investigations into fraud within the organization.

The chairman which had meanwhile resigned is suspected of forgery, use of counterfeit document and abuse of partnership goods. The Belgian state has started a civic suit against the organization.

The justice minister is not clear how to continue with Muslim representation in the country. On March 14 a general gathering will try to put together a new executive. Meanwhile there are different proposals from the Muslim community. Vandeurzen will seriously study all of them.

Parliamentarian Rob Van de Velde thinks the government shouldn't get involved with religions and shouldn't subsidize them either. He says all religious must pay for themselves.

Source: HLN (Dutch)

See also: Belgium: Muslim Executive disbanded

2 comments:

Anonymous said...

Het Napoleonisch decreet regelde de financiering van de kerkfabrieken.

temp said...

Uit bron: Parlement de la Région de Bruxelles-Capitale – Séance plénière – Compte rendu intégral N° 34 – (2005-2006) 23-06-2006 Nr. 34 46 (Séance de l’après-midi) PROJETS D'ORDONNANCE ET PROPOSITION D'ORDONNANCE; weblex isnet.be/data/Crb/Cri/2005-06/00034/images.pdf


Zelf heb ik vragen bij de voorbijgestreefde financieringswijze van de erediensten, meer bepaald wat het grondgebied van de kerkfabrieken betreft en hun onderlinge financiële ongelijkheden. Sommige kerkfabrieken kampen met een deficit, andere zijn dan weer winstgevend. Het is dan ook noodzakelijk dat de kerkfabrieken hun middelen gemeenschappelijk beheren, omdat schaalvergroting voor besparingen zal zorgen. In de nabije toekomst zou de regering hieraan aandacht moeten besteden. Er werd geopperd dat de opleiding van de kandidaten voor de beheersorganen van de moslimgemeenschappen een grote noodzaak is, omdat deze mensen niet op de hoogte zijn van de complexe wetgeving, van boekhoudkundige regels, enzovoort. Welnu, de leden van de kerkfabrieken zijn zeker niet beter op de hoogte. In mijn gemeente hebben de kerkfabrieken trouwens een overeenkomst gesloten met de gemeentelijke overheid, opdat die de vrijwilligers steun zou bieden. Ook zij verdienen dus de aandacht van de regering. Ook zij hebben nood aan opleiding. Een tweede probleempunt is dat de ambtsgebieden van de kerkfabrieken niet samenvallen met de gemeentegrenzen. Zo valt het kerkbestuur van de basiliek van Koekelberg onder vijf gemeenten. Dat leidt tot problemen wanneer een van de gemeenten de begroting van de kerkfabriek niet goedkeurt. De gemeente Jette, waarvan ik burgemeester ben, heeft de begroting namelijk niet goedgekeurd omdat ik het niet opportuun vind dat de kerkfabriek een vzw opricht die de inkomsten opstrijkt maar het onderhoud van de gebouwen op de gemeenten afwentelt. De andere vier gemeenten hebben die begroting wel goedgekeurd. Dit instrument is dus aan vernieuwing toe. Het concept dat de protestanten en de joden hanteren lijkt me een goed voorbeeld. Voor het overige heeft de cdH-fractie geen problemen met dit dossier. (Applaus van de meerderheid) De voorzitter.- De samengevoegde algemene bespreking is gesloten. Artikelsgewijze bespreking De voorzitter. - Wij gaan over tot de bespreking van de artikelen van het ontwerp van ordonnantie betreffende de inrichting en de werking van de islamitische eredienst (nrs A-265/1 en 2 - 2005/2006), op basis van de door de commissie aangenomen tekst. Artikel 1 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 2 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 3 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 4 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 5 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 6 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 7 Geen bezwaar? Aangenomen. Artikel 8